fbpx
Wiadomości

Kończy się termin ważności pierwszych wydanych certyfikatów ZUS służących do podpisywania e-ZLA

Kończy się termin ważności pierwszych wydanych certyfikatów ZUS służących do podpisywania e-ZLA. Dlatego warto, aby lekarze sprawdzili na swoim koncie na PUE ZUS, do kiedy certyfikat jest ważny. 

Pierwsze certyfikaty ZUS zostały wydane w grudniu 2017 r. i po 5 latach straciły już swą ważność, dlatego konieczne jest pobranie nowego certyfikatu. Lekarz, który podpisuje e-ZLA czy inne dokumenty certyfikatem ZUS może sprawdzić jego ważność na swoim profilu na PUE ZUS   w zakładce Certyfikaty. W oknie głównym wyświetla się informacja o dacie ważności certyfikatu. Jeśli licencja  wygasła, to pojawi się komunikat: „Nie masz ważnego certyfikatu. Możesz wystąpić o jego wydanie”. 

Na 14 dni przed upływem ważności certyfikatu lekarz może spodziewać się SMS-a lub maila z ZUS-u o zbliżającym się terminie jego wygaśnięcia. ZUS wysyła informacje na podstawie danych kontaktowych podanych we wniosku o poprzedni certyfikat – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. 

Certyfikat ZUS pozwala lekarzowi nie tylko podpisywać zwolnienia lekarskie e-ZLA, ale również kilka innych dokumentów np.  wniosek o rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS czy  wniosek w sprawie upoważnienia do wystawiania zaświadczeń lekarskich. Dlatego warto wiedzieć, co należy zrobić, aby mieć aktualny certyfikat. 

Jak wystąpić o nowy certyfikat ZUS? 

Wniosek o wydanie kolejnego certyfikatu, ważnego na 5 lat można złożyć już na 28 dni przed utratą ważności poprzedniego. Proces pobierania certyfikatu jest prosty. Wystarczy zalogować się na swój profil na PUE ZUS, przejść do zakładki Lekarz i otworzyć okno Certyfikat ZUS. Wyświetli się komunikat, że certyfikat jest nieważny lub że zbliża się termin wygaśnięcia certyfikatu. Wybieramy opcję [Tak, chcę dostać certyfikat]. Następnie wyświetli się okno z danymi, gdzie imię i nazwisko lekarza uzupełnią się automatycznie. W kolejnym kroku trzeba podać e-mail lub telefon, ustalić hasło, zaakceptować regulamin, kliknąć [Wyślij wniosek] i zatwierdzić otrzymany komunikat. Certyfikat zostanie wystawiony w ciągu kilku minut.  

Po otrzymaniu informacji, że certyfikat jest gotowy w zakładce Certyfikaty ZUS można pobrać plik z certyfikatem i zapisać go na swoim komputerze lub w pamięci nośnika zewnętrznego np. pendrive. 

Co ważne plik z certyfikatem można pobrać tylko raz. 

Jeżeli certyfikat wygaśnie, a nie zostanie pobrany nowy, to podpisywanie dokumentów certyfikatem ZUS będzie niemożliwe. Zwolnienia lekarskie mogą być również podpisywane przez lekarza za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego. 

Polecamy

Miejsce konstruktywnej dyskusji