[WYWIAD] Girczyc: Wskazujemy ścieżki, dajemy rozwiązania…

Autor: Kinga Maślanka / 20 grudnia 2019 / Tylko TU

[WYWIAD] Girczyc: Wskazujemy ścieżki, dajemy rozwiązania…

Rozmowa  z Jakubem Girczycem, dyrektorem Włocławskiego Centrum Biznesu.

Kinga Maślanka: Rok 2019 jaki był dla Włocławskiego Centrum Biznesu, co udało się zrealizować, jakie były zamierzenia? Co jeszcze przed Wami?

Jakub Girczyc: Przede wszystkim kończący się rok był okresem wielu zmian-na bazie Inkubatora powstało Włocławskie Centrum Biznesu. Instytucja, której głównym zadaniem jest wspieranie i rozwój przedsiębiorczości na terenie naszego miasta. Udało się powołać instytucję, dzięki zaangażowaniu bardzo wielu osób.Począwszy od specjalistów z Banku Światowego, przez pracowników Urzędu Miasta oraz instytucji mu podległych. Cały proces tworzenia Włocławskiego Centrum Biznesu swój początek ma, tak naprawdę w listopadzie 2018 roku. Na chwilę obecną Włocławskie Centrum Biznesu przechodzi jeszcze reorganizację, dostosowujemy się do nowych warunków przy czym ta perspektywa, która przed nami się rysuje daje nam dużo możliwości na realizację założonych przez nas celów w przyszłości.

K.M.Widać, że coś się zaczyna dziać, przedsiębiorcy wynajmują powierzchnie w miejscach, które stały do tej pory puste. Czy WCB musiało bardzo mocno przekonywać firmy do podjęcia takich decyzji?

Jakub Girczyc: Przede wszystkim z przedsiębiorcami jest jeden bardzo duży problem i to też zauważyłem sam po sobie prowadząc działalność gospodarczą, że nie zawsze chcemy korzystać ze wsparcia, które jest nam oferowane. Tak naprawdę, my musimy się nauczyć tego, że jeżeli ktoś coś nam daje, chce nam pomóc i to może wpłynąć na nasze firmy to powinniśmy po prostu nauczyć się z tego skorzystać. Nie powinniśmy zamykać się w swoich enklawach, w swoich firmach, ale starać wyjść na zewnątrz i szukać różnego rodzaju wsparcia do rozwoju naszej działalności. Z biznesem jest tak: jeżeli my w biznesie się nie rozwijamy to tak naprawdę się cofamy. Budowanie świadomości istnienia Włocławskiego Centrum Biznesu wśród przedsiębiorców jest zadaniem, które nie zajmie nam miesiąc, dwa czy pół roku. Tą świadomość musimy budować cały czas. Musimy starać się docierać do przedsiębiorców i im tłumaczyć, że Włocławskie Centrum Biznesu jest taką instytucją, do której każdy przedsiębiorca może się zgłosić z pewną prośbą,z pewnym problemem, który trzeba rozwiązać. My postaramy się ten problem wspólnie razem z przedsiębiorcą rozwiązać.Do tej pory już od września odkąd powstało Włocławskie Centrum Biznesu zgłasza się do nas coraz więcej osób chcących założyć działalność gospodarczą właśnie z kwestią dotyczącą wsparcia przy tworzeniu wniosków o udzielenie dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy czy o wsparcie przy uzyskaniu mikropożyczek na rozwój działalności. Przychodzą do nas też przedsiębiorcy, którzy już funkcjonują na rynku, przedsiębiorcy, którzy szukają pewnej ścieżki rozwoju swojego biznesu. Poszukują lokali użytkowych czy hal magazynowych i my jesteśmy taką instytucją, która stara się im pomóc. Dajemy pewne ścieżki, pewne możliwości rozwiązania. To już w kwestii przedsiębiorcy leży decyzja czy będzie on zainteresowany by tą ścieżką dalej kroczyć czy nie.

K.M.Pamiętam jeden z naszych wywiadów z 2018 roku , w którym mówił Pan, że należałoby właśnie zrobić wszystko by pomóc przedsiębiorcom ,by min. zniwelować papierologię, która firmy odstrasza. Czyli te pomysły, są przez Centrum realizowane?

Jakub Girczyc: Zgadza się – najbardziej widoczne efekty naszej pracy na chwilę obecną dotyczą obszaru rewitalizacji. Poza tym, że w ramach
Gminnego Programu Rewitalizacji co roku jesteśmy zobowiązani do podejmowania działań szkoleniowo-doradczych, w tym roku z tego typu wsparcia skorzystało 60 przedsiębiorców. Dodatkowo udało nam się wprowadzić nowych przedsiębiorców w obszar rewitalizacji.Znajdujemy się w momencie, w którym mamy już przygotowane do złożenia projekty, w ramach których to nasze wsparcie dla przedsiębiorców będzie znacznie szersze i będzie dawało nam znacznie więcej możliwości.To,że będziemy udzielać wsparcia przedsiębiorcom to jedno, ale drugie, to my jeszcze musimy zadbać o to, żeby przedsiębiorca ponosił możliwie jak najniższy koszt tego wsparcia.Tak jak powiedziałem, bardzo duży nacisk kładziemy na programy unijne, które przed nami.

K.M.Cykl szkoleń dla przedsiębiorców za nami.Z tego co słychać odzew jest dobry dobry.Takie szkolenia są potrzebne?

Jakub Girczyc: Szkolenia są jak najbardziej potrzebne przedsiębiorcom. My też tworzymy ankietę, w ramach której staramy się określić potrzeby włocławskich przedsiębiorców. Widać rzeczywiście, że te usługi szkoleniowe i usługi doradcze są najczęściej wskazywanym obszarem w ramach, którego przedsiębiorcy włocławscy oczekują wsparcia.


K.M.Za nami trzecia edycja „Targowego Śródmieścia” i pierwsza edycja „Włocławka za pół ceny”. Trafione wydarzenia według Pana?

Jakub Girczyc: „Włocławek za pół ceny” był akcją, która jak najbardziej była trafiona i która przypadła do gustu zarówno przedsiębiorcom jak i mieszkańcom. Z akcji skorzystało kilka tysięcy osób, także myślę, że pomysł był bardzo dobry.Będziemy starali się ten pomysł powtarzać cyklicznie. Planowaliśmy raz na kwartał, raz na pół roku organizować właśnie „Włocławek za pół ceny”. Co do „Targowego Śródmieścia”, to 3 edycja bardzo różniła się od poprzednich dwóch. Przede wszystkim staraliśmy się oddać możliwie jak najwięcej zadań w stronę przedsiębiorców. Ostatnie wydarzenie pokazało nam, że Ci przedsiębiorcy, którzy w trakcie tego wydarzenia wyszli przed swój lokal, którzy chociażby przystrajali lokal przy klientach, cieszyli się znacznie większym zainteresowaniem aniżeli ci przedsiębiorcy czy te firmy, które tak naprawdę nie zrobiły nic. Myślę, że wspólnie z przedsiębiorcami musimy usiąść i zastanowić się nad tym jak „Targowe Śródmieście” ma w przyszłości wyglądać. Staramy się brać przykład z Bydgoszczy, bo ta koncepcja wywodzi się właśnie z Bydgoszczy i prawda jest taka, że tamto wydarzenie organizują przede wszystkim przedsiębiorcy. Miasto jest odpowiedzialne za organizację wydarzeń wspierających, przy czym nie są to tak duże wydarzenia jakie były we Włocławku w pierwszej lub drugiej edycji. Jeżeli zajdzie taka potrzeba żeby Włocławskie Centrum Biznesu ponownie wzmocniło ten event przez organizację dodatkowych wydarzeń, to jak najbardziej my to zrobimy. Bardzo ważne jest tutaj również silne zaangażowanie przedsiębiorców z obszaru rewitalizacji. „Targowe Śródmieście” jest takim wydarzeniem, które ma przede wszystkim wzmocnić świadomość istnienia firm w obszarze rewitalizacji i przy tym musimy się po prostu wspólnie z przedsiębiorcami postarać, musimy tak to zaplanować żeby to wszystko wyszło jak najlepiej z dużą korzyścią przede wszystkim dla przedsiębiorców.

K.M.Czwarte „Targowe Śródmieście” odbędzie się?

Jakub Girczyc: Będzie to 10 maj 2020 roku.


K.M. Dyrektorem Włocławskiego Centrum Biznesu jest młoda osoba, Jakub Girczyc. Pracuje Pan z zespołem ,młodych ludzi pełnych zapału i pomysłów.Jak wygląda Wasz standardowy dzień?

Jakub Girczyc: Tworząc zespół zależało mi na tym, żeby współpracować z osobami ambitnymi,zmotywowanymi do realizacji powierzonych im zadań oraz osobami, które działają z pasją, bo w naszej pracy bardzo ważne jest to, żeby przede wszystkim działać z zaangażowaniem. Często spotykamy się ze słowem NIE i tutaj musimy po prostu walczyć, żeby to słowo NIE zostało zmienione na TAK. Taką dewizę, którą my sobie przyjęliśmy,jeszcze przed tym jak powstało Włocławskie Centrum Biznesu, zanim Inkubator został przekształcony, to jest dewiza U NAS NIE MOŻE SIĘ NIE DAĆ. Jeżeli cos jest w zgodzie z prawem, jeżeli coś jest realne do wykonania to my jesteśmy od tego żeby się dało, od tego żeby przedsiębiorcy, którzy sobie postawili ambitne cele mogli te cele zrealizować z sukcesem. Jak wygląda nasz dzień? Zaczynamy od krótkiego zebrania podsumowującego to, co udało nam się wykonać dzień wcześniej określającego plany dotyczące tego co zrobimy. Ja swoim współpracownikom też daje taką pewną swobodę dotyczącą funkcjonowania. Każdy z nich ma określone zadania do wykonania, zwykle nie narzucam sposobu realizacji tych zadań. Dla mnie bardzo ważne jest to,żeby te zadania były wykonane. Staramy się również dbać o to by zespół był właściwie zintegrowany,zmotywowany do podjęcia pracy, bo Włocławskie Centrum Biznesu to nie jestem tylko ja czy jeden pracownik, tylko to jest przede wszystkim cały zespół. Charakterystyka naszej pracy polega na tym, że my nie pracujemy tylko od godziny 7:00 do godziny 15:00, ale spotkania z przedsiębiorcami odbywamy również w godzinach popołudniowych. Obecnie raz w miesiącu odbywają się dyżury w Kawiarni Obywatelskiej „Śródmieście Cafe”, gdzie pracownicy Włocławskiego Centrum Biznesu przyjmują interesantów i rozmawiają z mieszkańcami na temat planowanych,bądź już tych funkcjonujących działalności. Dodatkowo to o czym mówiłem już wcześniej organizujemy również szkolenia dla przedsiębiorców, staramy się je planować przede wszystkim w weekendy tak, żeby nie wpływać na ich firmy, tak żeby oni ewentualnie też mogli skorzystać z takiego szkolenia w dniu wolnym od pracy. Czasami, w związku z tym, że przedsiębiorcy są osobami bardzo zajętymi spotkania z nimi odbywają się w późnych godzinach popołudniowych. Wynika to z tego, że my tak naprawdę musimy się do nich dostosować. Przyjęliśmy taką zasadę, że to przede wszystkim my jesteśmy po to żeby spełniać oczekiwania przedsiębiorców, pomagać im i w możliwie jak największym stopniu się do nich dostosować.

K.M.Od pewnego czasu możemy obserwować cykl programów „Włocławek, miasto dla twojego biznesu”, które Pan prowadzi jakiego efektu Pan oczekuje po emisji?

Jakub Girczyc: „Włocławek, miasto dla twojego biznesu” jest cyklem programów, który przede wszystkim pokazuje włocławskich przedsiębiorców, którzy prowadzą mikro-działalności, którzy zaczynali od zera. W trakcie tych spotkań rozmawiam z przedsiębiorcami i oni opowiadają jak założyli swoją działalność gospodarczą czy korzystali z środków zewnętrznych, jakie widzą przede wszystkim korzyści z prowadzenia działalności gospodarczej, dzielą się pewnymi spostrzeżeniami. To jest cykl programów skierowanych do osób, które jeszcze zastanawiają się nad tym czy chcą wejść w biznes czy chcą prowadzić swoją działalność gospodarczą. Mam nadzieję i mam taki odzew już od kilku osób, które były u mnie, które zgłosiły się do Włocławskiego Centrum Biznesu, że oglądając te programy wiele rzeczy im się rozjaśniło i to co wcześniej zakładały, że im się nie powiedzie, że może im się nie udać to właśnie te programy nakłoniły je do tego żeby spróbować swoich sił w biznesie i takie było przede wszystkim nasze założenie. Na chwilę obecną powstało 5 odcinków.6 odcinek już się montuje, także lada dzień też powinien się pojawić. Niedługo zmienimy trochę formę tych programów, ponieważ będziemy starali się poza przedsiębiorcami również włączać osoby funkcjonujące w otoczeniu biznesu, czyli specjalistów od marketingu, od promocji, którzy będą opowiadali o tym w jaki sposób wykonać właściwą analizę rynku czy w jaki sposób opracować strategię promocji. Będziemy spotykali się również (przynajmniej taki mamy plan), z urzędnikami tych najważniejszych dla przedsiębiorców instytucji czyli Urząd Skarbowy czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych, tak żeby również pracownicy tych instytucji wyjaśnili podstawowe zasady związane z prowadzeniem firmy w możliwie jak najłatwiejszy i jak najbardziej przystępny sposób, bo najczęściej osoby, które chcą założyć działalność gospodarczą zastanawiają się nad tym czy sobie poradzą, jak będą wyglądały kwestie rozliczeń podatkowych, jak prowadzić księgowość, jak rozliczać się z ZUS czy z Urzędem Skarbowym, jak zaplanować działalność czy jak ją zmodelować, żeby ona w przyszłości przyniosła rzeczywiście te zakładane efekty. Postaramy się w tym cyklu programów to pokazać tak żeby każda osoba, która zastanawia się nad prowadzeniem swojej działalności mogła przystępować do tej działalności z możliwie jak największą wiedzą.


K.M. Wspomniał Pan wcześniej, że to nie tylko nowi przedsiębiorcy, ale również tacy, którzy już są od lat na rynku. Co mówią ci przedsiębiorcy, którzy już prowadzą swoje firmy ileś czasu, łatwiej kiedyś się prowadziło swój biznes ? Czy teraz firmę prowadzi się łatwiej?

Jakub Girczyc: W latach 90-tych była taka zasada- „zainwestuj złotówkę, a wyciągniesz 10 złotych”. Teraz te czasy już się skończyły. Prawda jest taka, że żeby wyciągnąć z biznesu złotówkę trzeba zainwestować 10 złotych i bardzo wiele osób planując swoją działalność czy planując rozszerzenie swojej działalności podchodzi zbyt optymistycznie właśnie do całego procesu planowania, co potem przekłada się niestety na to, że ich plany tak naprawdę nie zostaną spełnione w takim stopniu w jakim oni by sobie tego życzyli, ale od tego jesteśmy również my. W momencie, w którym przedsiębiorca opracował pewien plan, pewien pomysł na biznes czy na rozszerzenie swojej działalności może się do nas zgłosić i my mu w tym pomożemy. My przede wszystkim mamy ułatwiać przedsiębiorcom funkcjonowanie na rynku tak, aby możliwie w jak największym stopniu zrealizowali zakładany przez siebie cel.

Skomentuj ten wpis!



© 2017-19 TU Włocławek. (pobierz logotyp)